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50 days in, Suppressing women in Iran is almost impossible

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It is ironic that Iranian women are fighting for their basic human rights in the 21st century, while their king – Cyrus the Great – was once at the forefront of human rights more than 25 centuries ago. Hijab – religious mandate to women to cover their hair – remains at the heart of Iranian politics and society 85 years after Reza Shah Pahlavi’s decree of January 8, 1936 outlawing traditional Islamic veils and scarves. In 1936, then-king Reza Shah, in order to modernize Iranian society, banned women from wearing traditional Islamic veils – Borqa. Reza Shah’s son, Mohammad Reza Shah continued his father’s progressive modernization of the Iranian society, including providing suffrage to women in 1961. These laws brought Iranian women to the same status of men. However, the backlash was the anger of the clergy and Islamic extremists, which led to the Islamic Revolution in February 1979.

Not long after the revolution, these Islamic extremists made Hijab mandatory for all women. The political aspect of this policy was to ensure Islamic extremists’ triumph over other parties during the first months of the revolution. Now, it has become the symbol of the Islamic Republic and its signal to the outside world that it is still in power.

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Although, the Islamic Republic has forcefully enforced the mandatory Hijab laws by the so-called Morality Police; people, throughout these last 43 years, have beautifully retained the 2500-year old Iranian culture. On September 16, 2022, one of these Morality Squads detained Mrs. Mahsa Amini for improper Hijab. Now Mahsa is the symbol of a new revolution when she died in custody and sparked the “Zan, Zendegi, Azadi” (i.e. Woman, Life, Freedom) revolution in Iran. Since Mahsa’s death, Iranian men and women demand, with their lives on their hands, their basic human rights. Although striking mandatory Hijab laws is the key element of this revolution, their ultimate demand is the right to choose. The right to choose their leaders, their lifestyles, and their attires. Iranian women have been told what to do for political reasons for too long and now they are reclaiming their basic rights.

What we have been observing in Iran for the past couple of months, is more than protests. They are up against an authoritarian, brutal government that its atrocities are beyond words. What people are up against is an attestation to their bravery and determination to find freedom. Many believe that this movement is the biggest women’s rights movement led by women, but surely, it is one of the most inspiring movements filled with creativity and symbolic acts of protests and is accompanied by solidarity from many prominent figures such as politicians, activists, and celebrities around the world. This could be a story that women around the world can look at and remind themselves that no one can ever take their rights away and no matter how brutally they are oppressed, they can rise. The result of this revolution, if successful, shall remain as an asset for women and men for generations to come.


50 días después, reprimir a las mujeres en Irán es casi imposible

Resulta irónico que las mujeres iraníes luchen por sus derechos humanos básicos en el siglo XXI, mientras que su rey -Ciro el Grande- estuvo en su día a la vanguardia de los derechos humanos hace más de 25 siglos. El Hiyab (mandato religioso a las mujeres para que se cubran el pelo) sigue estando en el centro de la política y la sociedad iraníes 85 años después del decreto de Reza Shah Pahlavi del 8 de enero de 1936 que prohibía los velos y pañuelos islámicos tradicionales. En 1936, el entonces rey Reza Shah, con el fin de modernizar la sociedad iraní, prohibió a las mujeres el uso de los velos islámicos tradicionales – Borqa. El hijo de Reza Shah, Mohammad Reza Shah, continuó con la progresiva modernización de la sociedad iraní de su padre, incluyendo la concesión del sufragio a las mujeres en 1961. Estas leyes equipararon a las mujeres iraníes con los hombres. Sin embargo, la reacción fue la ira del clero y de los extremistas islámicos, lo que condujo a la Revolución Islámica en febrero de 1979.

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Poco después de la revolución, estos extremistas islámicos hicieron que el Hijab fuera obligatorio para todas las mujeres. El aspecto político de esta práctica era asegurar el triunfo de los extremistas islámicos sobre otros partidos durante los primeros meses de la revolución. Ahora, se ha convertido en el símbolo de la República Islámica y su señal al mundo exterior de que sigue en el powder.

Aunque la República Islámica ha aplicado por la fuerza las leyes de obligatoriedad del Hijab mediante la llamada Policía de la Moralidad, la gente, a lo largo de estos últimos 43 años, ha conservado maravillosamente la cultura iraní de 2500 años de antigüedad. El 16 de septiembre de 2022, una de estas Brigadas de la Moralidad detuvo a la Sra. Mahsa Amini por llevar un Hijab inadecuado. Ahora Mahsa es el símbolo de una nueva revolución cuando murió bajo custodia y provocó la revolución «Zan, Zendegi, Azadi» (es decir, Mujer, Vida, Libertad) en Irán. Desde la muerte de Mahsa, hombres y mujeres iraníes exigen, con la vida en la mano, sus derechos humanos básicos. Aunque el elemento clave de esta revolución es la eliminación de la obligatoriedad del hiyab, su última reivindicación es el derecho a elegir. El derecho a elegir a sus líderes, sus estilos de vida y sus atuendos. A las mujeres iraníes se les ha dicho lo que tienen que hacer por razones políticas durante demasiado tiempo y ahora reclaman sus derechos básicos.

Lo que estamos observando en Irán desde hace un par de meses es algo más que protestas. Se enfrentan a un gobierno autoritario y brutal, cuyas atrocidades están fuera de toda duda. Lo que la gente está mostrando es una prueba de su valentía y determinación para encontrar la libertad. Muchos creen que este movimiento es el mayor movimiento por los derechos de la mujer liderado por mujeres, pero sin duda es uno de los más inspiradores, lleno de creatividad y de actos simbólicos de protesta. Además, está acompañado por la solidaridad de muchas figuras destacadas, como políticos, activistas y celebridades de todo el mundo. Este hecho podría ser una historia en la que las mujeres de todo el mundo pueden fijarse y recordar que nadie puede quitarles sus derechos y que, por muy brutalmente que se las oprima, pueden levantarse. El resultado de esta revolución, si tiene éxito, permanecerá como un activo para las mujeres y los hombres en las generaciones venideras.

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